Educatief aanbod voor scholen

Naast een combinatie van onderstaand NME-aanbod zijn ook themawandelingen (lentewandeling, herfstwandeling, zintuigentocht,...) of programma's op maat rond de thema's water en duurzaamheid mogelijk. Daarbij staat het door de leerlingen zelfstandig beleven, ontdekken en onderzoeken in groepsvorm centraal.

Er is bovendien ook een vaste tentoonstelling en uiteraard kan je zelf op pad gaan op de bewegwijzerde trajecten rond het Schulensmeer.

Reserveer je programma op tijd, bij voorkeur een 4-tal weken op voorhand. Zo is de kans groter dat er nog een enthousiaste schoolgids beschikbaar is op het moment van jouw keuze.

Prijs: € 60 voor max. 25 leerlingen. De activiteiten duren doorgaans twee uur, tenzij anders vermeld.

Meer info? Contacteer ons via bc.schulensmeer@natuurpunt.be

Kleuteronderwijs

Kriebeldiertjes - Ontdek samen met Lieveheersbeestje Suzette alle kriebeldieren in de bossen rond het meer: sprinkhaan, mier, worm, spin,... Maar weet je de weg niet? De kriebeldiertjes zetten je graag op het juiste pad als je hen helpt bij hun taakjes.

Lager Onderwijs

1ste graad LO

Billy de Vis - Ontdek de onderwaterwereld door de ogen van Billy de Vis. Billy neemt je mee op onderwateronderzoek aan het Schulensmeer

Levend ganzenbord - Een actief doespel met natuuropdrachten voor de hele klas.

Viskamp voor de klas - Leer de vissen van dichtbij kennen als een echte hengelaar. Inclusief een initiatie hengelen in de jeugdhengelvijver.

2de graad LO

Snuisteren aan het Schulensmeer - Ontdekkingstocht langs de oevers van Schulensmeer en Schulensbroek. Onderweg ontdekken de leerlingen spelenderwijs de geschiedenis en de waterwerking in het gebied. (ZILL-doelen beschikbaar)

Levend ganzenbord - Een actief doespel met natuuropdrachten voor de hele klas.

Wij en de Wijers aan de Kleen Meulen - Aan de hand van een oud dagboek van molenaarszoon Jozef Horion (Kleen Meulen) laat je leerlingen kennismaken met De Wijers. Meer info over het lespakket vind je hier

3de graad LO

Snuisteren aan het Schulensmeer - Ontdekkingstocht langs de oevers van Schulensmeer en Schulensbroek. Onderweg ontdekken de leerlingen spelenderwijs de geschiedenis en de waterwerking in het gebied. (ZILL-doelen beschikbaar)

Moord in de Poel - De spelers worden professionele speurders en krijgen de opdracht om de moord op een van de poeldieren op te lossen. Een echte aanrader voor een volledige natuurbeleving rond het water.

Natuurbeheerspel - Door het natuurbeheerspel te spelen leer je het belang van natuur in je omgeving kennen, en de soorten die bescherming nodig hebben.

Viskamp voor de klas - Leer de vissen van dichtbij kennen als een echte hengelaar. Inclusief een initiatie hengelen in de jeugdhengelvijver.

Secundair Onderwijs

1ste graad SO

Wateronderzoek - De leerlingen onderzoeken de biologische kwaliteit van het water.

2de graad en 3de graad SO

Stille Waters Doorgronden - Een project van het Provinciaal Natuurcentrum i.s.m. partners.

Stille Waters Doorgronden wil zoveel mogelijk Limburgse waterelementen in kaart brengen, hun kwaliteit onderzoeken en die kwaliteit ook verbeteren. Ook jouw school kan een steentje bijdragen. De leerlingen onderzoeken de chemische en ecologische waterkwaliteit van een stilstaand water (vijver of poel). Ze voeren een uitgebreide vijverbiotoopstudie uit die kadert binnen een citizen science project met onderzoeks-, onderwijs-, overheidsinstellingen en vrijwilligersorganisaties.
Je kan kiezen tussen een basisproject van 3 uur of een dagproject met uitbreidingsmodules. Je kan kiezen tussen een poel in de buurt van je school of nabij het bezoekerscentrum.
Het programma is enkel mogelijk in de periode van april tot en met oktober. Meer informatie, eindtermen en ontwikkelingsdoelen: www.stillewatersdoorgronden.be

Gezinnen, jongeren én natuurliefhebbers - DIY

Bugs 2 the rescue | Beestige Vijanden-koffer - Een citizen science project van de VUB i.s.m. partners.

Trek de natuur in met de Beestige Vijanden-koffer, een doe-het-zelfpakket voor jongeren, natuurliefhebbers en scholen. Verzamel data over de bedekkingsgraad van invasieve uitheemse waterplanten, meet morfologische kenmerken, ga op zoek naar de mogelijke schade op de waterplanten en speur mee naar de aanwezigheid van ongewervelden op deze exoten. Het lespakket past binnen de leerplannen van het Vlaams Onderwijs, waarbinnen de leerlingen in de tweede graad biologie een biotoopstudie met doelgerichte determinatie-opdrachten van ongewervelden en planten in een aquatisch ecosysteem moeten doen.
Meer informatie, eindtermen en ontwikkelingsdoelen: www.bugs2therescue.be/doe-mee/

Op stap met je klas? Kies voor duurzame mobiliteit!

Vlak aan het bezoekerscentrum Schulensmeer is een halte van De Lijn. Ben je een MOSschool en wil je met je klas op uitstap komen bij ons? Dan kan je een MOS-pas van De Lijn aanvragen, waarmee je met je leerlingen (max. 30 personen) gratis gebruik kan maken van het bestaande netwerk van De Lijn. Vul daarvoor tenminste 10 werkdagen op voorhand het aanvraagformulier in.

Praktisch:
De halte 'Linkhout Schansstraat' bevindt zich op 100 meter van het bezoekerscentrum.
Twee lijnen bedienen deze halte elk uur:
  • Lijn 92 Diest-Heusden
  • Lijn 35c Diest/Tessenderlo-Hasselt

Meer info over MOS en de MOS-pas vind je hier.