24 uur vogels spotten in het Schulensbroek (34e editie)

Aan de buurtbewoners van het Schulensbroek: help ons vogelen op 1 mei!

1 mei is het weer zover: voor de 34 ste keer de 24-uur van het Schulensbroek. 24 uur lang zoeken naar vogels in het Schulensbroek. De voorbije jaren vonden we gemiddeld 84 verschillende vogelsoorten met als record 97 vogelsoorten op één dag. Ook dit jaar is het spannend. Hoeveel soorten kunnen we ontdekken op 1 mei 2020?

De verrekijkers werden al afgestoft, maar toen gooide een virus roet in het eten. Samen op pad zit er dit jaar helaas niet in. Een jarenlange traditie zou doorbroken worden…

Toch willen we graag weten hoeveel soorten gevleugelde vrienden er in het Schulensbroek broeden, vliegen, eten, slapen… Zeker nu we ook net voor de uitvoering van het LIFE Delta-project staan en zo ook een vergelijking kunnen maken de volgende jaren. En daarom willen we dit jaar een beroep doen op jullie, de buurtbewoners van het Schulensbroek. Lukt het ons, als buurtbewoners, om van 2020 een recordjaar te maken?

We dagen jullie uit: ga vrijdag 1 mei op pad in het Schulensbroek, en noteer iedere vogel die je spot. ’s Morgensvroeg hoor en zie je vaak de meeste soorten, maar ieder uur van de dag is goed om eropuit te trekken en tetellen. Je kan ’s avonds andere soorten, zoals uilen, aantreffen die ’s ochtends minder actief zijn.

Er mag gezocht worden in het volledige natuurgebied het Schulensbroek: noordgrens Linkhoutstraat over  Schallebroekstraat tot Mangelbeekstraat in Lummen, oostgrens Schulensebaan over Neerstraat tot Kiezelweg in Schulen, zuidgrens Diestersteenweg in Herk-de-Stad en Donk, westgrens Mosstraat in Halen. Uiteraard worden alle waarnemingen vanop de begaanbare wandelpaden gedaan!

Geen kenner? Geen probleem. Iedereen is welkom. Om te starten alvast een lijst met de soorten van de voorbije jaren. Een vogelgids of een app als “BirdNET: vogelgeluiden herkennen" is zeker handig.

Heb je vogelsoorten gespot? Laat het zeker weten aan de Vrienden van het Schulensbroek via info@schulensbroek en dat voor zondagavond 3 mei. Wij tellen alles samen en de uitslag volgt zo snel mogelijk. Je kan je waarnemingen ook op waarnemingen.be invoeren indien je er een account hebt.

Of je er alleen op uit trekt, met je gezin of met je trouwe viervoeter: veel plezier en geniet ervan. Maar hou je wel aan de geldende regels en het politiereglement: blijf op de wandelpaden, lijn je viervoeter aan en hou uiteraard voldoende afstand. De (broedende) vogels en je medemens zullen je dankbaar zijn.

DOWNLOAD DE VOGELLIJST
Een handige lijst van alle vogelsoorten die ooit op 1 mei gespot worden vind je in het formulier (rechts). Print ze af en kruis aan welke soorten jij zag op vrijdag 1 mei. Het formulier kan je bezorgen via info@schulensbroek.be