Tijdelijke omleiding langs Demerdijk wegens werken

29/03/2024
In het kader van het Life project Delta worden er in de noordwestzone inrichtingswerken uitgevoerd. Het wandelpad langs de oever is tijdelijk afgesloten. De Demerdijk blijft steeds toegankelijk voor wandel- en fietsverkeer.

Er wordt gewerkt aan de aanleg van een familiebelevingspad. Naast mooie uitzichtpunten en vier nieuwe hengelplaatsen zullen kinderen het avonturenpad kunnen volgen naar een ‘uitkijknest’. Het wandelpad langs de oever zal opnieuw verhard worden en toegankelijk worden gemaakt voor rolwagens. Het vroegere plankenpad aan het uiteinde van het Schulensmeer wordt hersteld. Met steun van het visserijfonds worden de vispaaivijvers met rietaanplant hersteld om ze optimaal te maken voor onderwaterleven en vogels.  Een deel van de oeverzone van het meer wordt verondiept zodat zich meer waterplanten kunnen vestigen, wat goed is voor de waterkwaliteit en het visbestand. In dit natte biotoop met wilgenbosjes voelt de bever zich helemaal in zijn sas.

Deze werken werden mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Europese unie (LIFE) en de Vlaamse overheid (Projectsubsidie Natuur (PSN) met steun van ELFPO en het Visserijfonds).

>> Meer info en update over de voortgang van de werken: www.demerdelta.be