102 vogelsoorten geteld tijdens 24-uur van Schulensbroek

28/03/2024

102 vogelsoorten geteld tijdens 24-uur van Schulensbroek in Herk-de-Stad: "Maar een paar gebieden in België waar je zo veel vogels kan zien"

Tijdens de 24-uur van het Schulensbroek werden gisteren maar liefst 102 vogelsoorten geteld. Voor de tweede keer op rij zijn er dus meer dan 100 soorten gespot. Het project LIFE Delta dat voor natuurherstel in het gebied zorgt, werpt volgens Natuurpunt zijn vruchten af.

102 verschillende vogelsoorten werden dit jaar in natuurgebied het Schulensbroek in Herk-de-Stad gespot, tijdens de 24-uur van het Schulensbroek, dat al voor de 37ste keer georganiseerd werd. Dit jaar werden op de 3 wandelingen 102 verschillende vogelsoorten gespot. Voor de tweede keer op rij zijn er meer dan 100 soorten gespot. “Vorig jaar hadden we een record met 107 verschillende soorten", zegt initiatiefnemer en vogelkenner Koen Leysen.  "Maar dit jaar is ook een zeer goed jaar. Twee jaar boven de 100 soorten, dat zegt iets over het gebied.”

Zeldzame vogels

Het zijn niet enkel de mussen en eksters die je tegenkomt. “Er zaten echt heel zeldzame vogels tussen”, vindt Leysen. “Zo hebben we bijvoorbeeld 2 steltkluten gezien. Dat zijn vogels met heel lange poten en een lange snavel. Die komen vooral in Zuid-Europa voor. Maar ook een groep kemphanen zijn gepasseerd. Die zie je normaal in het binnenland niet, en zeker niet in deze periode.”

De kemphanen zijn onderweg naar Siberië. En volgens Leysen is een gebied als het Schulensbroek een perfecte tussenstop. “Domeinen als het Schulensbroek zijn een tankstation voor trekvogels. Dat is een perfecte plek om even een tussenstop te maken.”

Verdienste van LIFE Delta

Dat het Schulensbroek een perfecte tussenstop is, heeft volgens Leysen te maken met het LIFE Delta project. Dat is een project van onder andere Natuurpunt dat de natuur moet herstellen. “We hebben door het LIFE Delta project een soort Zwin in het binnenland. Het is fenomenaal wat er zich daar afspeelt en hoeveel soorten je hier vindt. Er zijn maar een paar gebieden in België waar je zo veel vogels kan zien.”

Lees het volledige artikel >>> hier.